ΣΥΜΠΟΣΙΟΝ ΠΛΑΤΩΝΟΣ (μάθημα 21ον και 22ον) – βἰντεο

26 ΙΟΥΝ 2017 20:30 ΣΥΜΠΟΣΙΟΝ ΠΛΑΤΩΝΟΣ (μάθημα 21ον και 22ον) Ομιλήτρια Άννα Χ. Μαρκοπούλου

Συνοπτική παρουσίαση 21ου μαθήματος

Η αρχή του λόγου του «Συμποσίου» αναφέρεται σε ένα χαμένο έργο του Ευριπίδου, με τίτλο «Μελανίππη η Σοφή», με κεντρικό θέμα την διήγηση μιας κοσμογονίας ορφικο-πυθαγορείου προελεύσεως. Πιο συγκεκριμένα, η τραγωδία αυτή περιγράφει το πώς ο Ουρανός, που συμβολίζει την άρρενα αρχή, και η Γαία, που συμβολίζει την θήλεια αρχή, ενώ στην αρχή ήσαν ενωμένοι, αργότερα χωρίστηκαν στα δύο. Από αυτόν τον χωρισμό αναδύθηκαν στο φως όλα τα έμψυχα όντα. Σε αυτό το πλαίσιο, το προοίμιον των λόγων του «Συμποσίου» λειτουργεί όπως ένα μουσικό «πρελούδιο» που εμπεριέχει μέσα του σε συμπυκνωμένη μορφή, το σύνολο των στοιχείων που θα ακολουθήσουν. Με αυτήν την έννοια, οι σύντομοι λόγοι της Μελανίππης, που συνιστούν το προοίμιο των κατοπινών λόγων του «Συμποσίου» και αναφέρονται στην κοσμογονία, συνιστούν το «πρελούδιο» της ορφικo-πυθαγορείου κοσμογονίας, σύμφωνα με την οποία ο αρρενόθηλυς «Φάνης-Έρως» θα χωριστεί στα δύο, προκειμένου να αναδυθεί στο φως το κάλλος του αισθητού σύμπαντος.

 

 Συνοπτική παρουσίαση 22ου μαθήματος

Ο Ερυξίμαχος αναδεικνύει την ανάγκη να εξυμνηθεί ο θεός Έρως, στο μέτρο που, αν και είναι ο αρχαιότατος θεός, δεν έχει έως τώρα ειπωθεί τίποτε γι’ αυτόν. Η σειρά των λόγων που θα εκφέρουν οι θείοι νόες σχετικά με τον Έρωτα, θα είναι δεξιόστροφη, δηλαδή θα ακολουθήσει την αμετάβλητη τροχιά των απλανών αστέρων, έτσι ώστε οι λόγοι αυτοί να έχουν κάλλος. Ο πρώτος έπαινος του Έρωτος θα γίνει από τον Φαίδρο, ο οποίος αναδεικνύεται ως ο «πατήρ του λόγου», εφόσον το όνομά του συμβολίζει την ροή του αιωνίου φωτός. Στην συνέχεια παίρνει τον λόγο ο Σωκράτης, ο οποίος παρουσιάζει τον Αριστοφάνη, μέσω δύο μεγάλων συμβόλων: Την Αφροδίτη, που συμβολίζει το νοητόν κάλλος και τον Διόνυσο, που συμβολίζει τον νου του αισθητού σύμπαντος. Με αυτήν την έννοια, ο Αριστοφάνης θα φανερώσει το «άριστον», δηλαδή το κάλλος του Διονύσου-νου, αλλά και τις μεταμορφώσεις του, προκειμένου να αναδυθεί στο φως και να καταστεί ορατός κόσμος. Εδώ ολοκληρώνεται το προοίμιον του «Συμποσίου». ————————————————————————————–

Ακολουθούν 20 ερωτήσεις, που αφορούν το σύνολο των 22 μαθημάτων του «Συμποσίου». Είναι δυνατόν να απαντηθούν είτε στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο των Φρυκτωριών (fryktories.net@gmail.com) είτε στο δικό μου (ann2mark@otenet.gr). 1) Ποιά είναι η φιλοσοφική σημασία των τριών αναδιηγήσεων του «Συμποσίου»; 2) Ποια είναι η αναλογία μεταξύ του Απολλοδώρου, του Γλαύκωνος και των «χρηματιστών» και των τριών μερών της ψυχής; 3) Τι συμβολίζει ο Αριστόδημος; 4) Πόσοι «δαιμόνιοι έρωτες» εμφανίζονται στο «Συμπόσιον» και από ποιά πρόσωπα συμβολίζονται; 5) Ποιά είναι η θέση του «Συμποσίου» σε σχέση με το σύνολο των πλατωνικών διαλόγων; 6) Τι συμβολίζει η συνάντηση του Απολλοδώρου με τον Γλαύκωνα και η κοινή πορεία τους από το «Φάληρον» προς το «άστυ»; 7) Τι είναι ο Έρως και ο Αντέρως στον Πλάτωνα και ποια η λειτουργία τους; 8) Γιατί το «Συμπόσιον» λαμβάνει χώρα την τρίτη ημέρα μετά την νίκη του Αγάθωνος; 9) Πώς συλλαμβάνεται η έννοια της τραγωδίας από τον Πλάτωνα και πώς από τον Νίτσε; 10) Σε ποια στάδια δημιουργίας αναλογούν οι τρεις ημέρες που ακολουθούν την νίκη του Αγάθωνος στον τραγικό αγώνα του «Συμποσίου»; 11) Ποια είναι η ουσία και ποιος είναι ο στόχος του παιδαγωγικού έρωτος στο «Συμπόσιον»; 12) Τι συμβολίζει η μυητική πορεία της ψυχής από το Φάληρον έως το Ιδαίον Άντρον της Κρήτης στον Πλάτωνα; 13) Πώς συνδέονται η τραγωδία και η κωμωδία στην «Ποιητική’ του Αριστοτέλους; 14) Ποια είναι η σχέση της «Μανίας» με την «Μαιευτική»; 15) Τι είναι η «Μαντική Μανία» του Απόλλωνος; 16) Ποια είναι η φιλοσοφική σημασία του Πυθαγορείου «Καιρού»; 17) Είναι ο Πυθαγόρειος «Καιρός» μία έκφανση της Θείας Προνοίας και γιατί; 18) Τι είναι ο «δαίμων’ στον Πλάτωνα; 19) Είναι ο δαιμόνιος Σωκράτης μία έκφανση της Θείας Προνοίας και σε ποιά επίπεδα; 20) Πώς, κατά την άποψή σας, συμβάλλει η μελέτη των πλατωνικών κειμένων στην κατάκτηση της αυτογνωσίας;

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *