ΣΥΜΠΟΣΙΟΝ ΠΛΑΤΩΝΟΣ (μάθημα 13ον και 14ον) – βίντεο

22 ΜΑΙ 2017 20:00 ΣΥΜΠΟΣΙΟΝ ΠΛΑΤΩΝΟΣ (μάθημα 13ον και 14ον) Ομιλήτρια Άννα Χ. Μαρκοπούλου (Δρ. Επιστημών της Αγωγής του  Πανεπιστημίου της Σορβόννης)

Συνοπτική παρουσίαση 13ου μαθήματος

Ο Μενέλαος παρίσταται απρόσκλητος στο «Συμπόσιον» του Αγαμέμνονος. Εδώ ο Αγαμέμνων και ο Μενέλαος αναδεικνύονται ως οι εικόνες των δύο, αντίθετων μεταξύ τους, αρχετυπικών δυνάμεων που ενυπάρχουν στην ανθρώπινη ψυχή. Ο Αγαμέμνων, μέσω της «θυσίας», της «εστιάσεως» και της «θοίνης» συμβολίζει αντίστοιχα την δύναμη της «παραμονής» της «πρόοδου» και της «επιστροφής» του νου στο νοητόν πεδίον. Με αυτήν την έννοια ο Αγαμέμνων είναι το αρχέτυπον του «λογιστικού μέρους» της ψυχής. Αντιστρόφως ο Μενέλαος είναι το «μένος του λαού» και, με αυτήν την έννοια, συμβολίζει τα πολύμορφα και ποικίλα πάθη του «πολυκεφάλου θηρίου» της ψυχής. Με αυτήν την έννοια, ο Μενέλαος είναι το αρχέτυπον του «επιθυμητικού μέρους» της ψυχής.

Συνοπτική παρουσίαση 14ου μαθήματος

Ο Αριστόδημος ομολογεί την επίγνωση της αγνοίας του και, ως εκ τούτου, αναγνωρίζει την κατωτερότητα της ψυχής του έναντι της δαιμονίας ψυχής του Σωκράτους. Με αυτήν την έννοια, ασκεί εσωτερικό έλεγχο, ο οποίος συνιστά την δεύτερη βαθμίδα της διαλεκτικής παιδείας. Ο απώτερος στόχος της εξασκήσεως αυτής της διαλεκτικής παιδείας είναι η αυτογνωσία, μέσω της οποίας ο Αριστόδημος θα αναγνωρίσει, όπως προαναφέραμε, την διαφορά της ψυχής του έναντι αυτής του Σωκράτους και, περαιτέρω, θα επιδιώξει να ομοιωθεί προς αυτήν. Εδώ η αυτογνωσία αναδεικνύεται ως προϋπόθεσις της Πυθαγορείου φιλίας, στο μέτρο που η τελευταία συμπυκνώνεται στην ρήση: «Τι εστί φίλος; Άλλος εγώ».

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *