Η ΟΡΘΗ ΧΡΗΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΗΜΕΡΑ (βίντεο)

Γιώργος – Ιαλυσσός Λαθύρης

ΣΑΒ 10 ΦΕΒ 2018 ΚΑΙ ΩΡΑ 19:00 Ομιλητής Γιώργος – Ιαλυσσός Λαθύρης, νομικός, φιλόλογος και συγγραφεύς.

ΘΕΜΑ: Η ΟΡΘΗ ΧΡΗΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΗΜΕΡΑ

ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΟΜΙΛΙΑΣ

Η Ορθή Χρήση της Ελληνικής Γλώσσας Σήμερα. Η Δόμηση της Κυψέλης του Ελληνικού Λόγου. Αρμονική Ανάπτυξη των 6 Δυνάμεων (Αρετών) του Ελληνικού Λόγου και ταυτόχρονη αντιμετώπιση των αντίστοιχων αδυναμιών (κακιών).

Σύμφωνα με τους αρχαίους Γραμματικούς, η Αρετή και η Κακία εκδηλώνονται πρωτίστως στον λόγο εκάστου ανθρώπου… «Τοῦ λόγου ἀρεταὶ μὲν εἰσιν ἕξ: Ἑλληνισμός, Σαφήνεια, Κυριολογία, Συντομία, Εὐσυνθεσία, Εὐπρέπεια· κακίαι δὲ ταύταις ἀντικείμεναι ὁμοίως ἕξ: Βαρβαρισμός, Ἀσάφεια, Ἀκυρολογία, Μακρολογία, Κακοσυνθεσία, Ἀπρέπεια.» -(Ἡρωδιανός ὁ Ἀπολλωνίου). Η Ουσιαστική Πάλη του Εξελισσόμενου Ανθρώπου είναι ανάμεσα στις Έξι αυτές αντιθέσεις! Ανάμεσα… στον Ελληνισμό και τον Βαρβαρισμό, την Σαφήνεια και την Ασάφεια, την Κυριολογία και την Ακυρολογία, την Συντομία και την Μακρολογία, την Ευσυνθεσία και την Κακοσυνθεσία, την Ευπρέπεια και την Απρέπεια! Είναι μια διαχρονική πάλη ανάμεσα στον Ελληνικό Λόγο και την Βαρβαρική Αλογία, κατά το πάλαι και το νυν… Χρέος του Έλληνος είναι να αναπτύξει τις Έξι Αρετές του Λόγου, απομιμούμενος καθ΄ όλα την μεθοδικότητα και την εργατικότητα της Μέλισσας: να δομήσει την κάθε Αρετή ως στέρεα πλευρά ενός κανονικού Εξαγώνου, δηλαδή μιας Κυψέλης, ως Ιδανική κατοικία του Μέλιτος – Ελληνικού Λόγου! Γιώργος Λαθύρης – Ιαλυσσός Από το Οπισθόφυλλο του Βιβλίου: ΑΜΜΩΝΙΟΥ – «ΛΕΞΙΚΟΝ ΟΜΟΙΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΦΟΡΩΝ ΛΕΞΕΩΝ» Εισαγωγή και Επιμέλεια: ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΑΘΥΡΗΣ – (2η Έκδοση, Αθήνα 2012) – ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΗΛΙΟΔΡΟΜΙΟΝ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Ένα σπάνιο και πολύτιμο Λεξικό του Αλεξανδρινού Αμμωνίου σε ΠΡΩΤΗ Ελληνική έκδοση. Ο γραμματικός και λεξικογράφος Αμμώνιος έζησε τον 1ο μ.χ. αιώνα στην Αλεξάνδρεια, τον τόπο συγκεντρώσεως όλων των Ελλήνων σοφών εκείνη την ιστορική περίοδο. Τα μόνα σωζόμενα έργα του Αμμωνίου είναι το «Περί Ομοίων και Διαφόρων Λέξεων» και το «Περί Ακυρολογίας». Πρόκειται για έργα με κοινή θεματολογία: την γνώση των λεπτών εννοιών της Ελληνικής Γλώσσας και την ορθή – έγκυρη χρήση των λέξεών της. Η Έκδοση αυτή είναι η ΠΡΩΤΗ που γίνεται στην Ελλάδα, με εξαρχής στοιχειοθεσία, λεξικογραφική σελιδοποίηση, εισαγωγή, πλήρη κατάλογο των αρχαίων συγγραφέων και των αναφερόμενων έργων τους, και αναλυτικό ευρετήριο όλων των λημμάτων του έργου. Τα λήμματα, παρουσιάζονται με συγκριτική παράθεση λέξεων που ομοιάζουν μεταξύ τους ή σχετίζονται με το ίδιο θέμα, που φαίνονται να είναι συνώνυμες, αλλά έχουν διαφορετική σημασία∙ παραδείγματος χάριν: «ἄντρον καὶ σπήλαιον διαφέρει. ἄντρον μὲν τὸ αὐτοφυὲς κοίλωμα, σπήλαιον δὲ τὸ χειροποίητον.» Δηλαδή: άντρον και σπήλαιον διαφέρει. άντρον είναι το φυσικώς δημιουργημένο κοίλωμα γης, ενώ σπήλαιον είναι αυτό που έχει διαμορφωθεί (από τον άνθρωπο). «δόξα καὶ κλέος διαφέρει. δόξα μὲν ἐστιν ὁ παρὰ τῶν πολλῶν ἔπαινος, κλέος δὲ ὁ παρὰ τῶν σπουδαίων.» Δηλαδή: δόξα και κλέος διαφέρει. δόξα είναι ο έπαινος από τους πολλούς, ενώ κλέος ο έπαινος από τους σπουδαίους. Κατ’ αυτόν τον τρόπο ερμηνεύονται και διακρίνονται ως προς την σημασία τους πάνω από ΧΙΛΙΕΣ λέξεις της Ελληνικής Γλώσσας. Η παρούσα – 2η έκδοση (Αθήνα 2012) – είναι εμπλουτισμένη με Προσάρτημα 88 επιπλέον λημμάτων από σταχυολόγηση διάσπαρτων πηγών και Παράρτημα με την σωζόμενη μικρά Επιτομή λέξεων της Συνηθείας (καθομιλουμένης) του γραμματικού Ζηνοδώρου.

Το βίντεο της ομιλίας στον σύνδεσμο:

https://www.youtube.com/watch?v=gjbABBvS-UE

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *