ΟΜΙΛΙΕΣ ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2018

4 ΝΟΕ 2018 ΚΑΙ ΩΡΑ 19:00 Ομιλητής Παρμενίδης – Ιω. Μπουσίου (Πολιτισμολόγος – πρόεδρος Ιερατικού ΕΛΛΗΝ.Α.Ι.Σ.)

ΘΕΜΑΠλούταρχος: Περί Ακούειν, Περί αδολεσχίας, Περί Πολυπραγμοσύνης

 Όσο η προσωπική μας μελέτη στα περί Ελληνικής Θεολογίας κειμενικώς παραδεδομένα διευρύνεται κατά τοσούτον, η αξία που προβάλλεται εντός μας για τα κείμενα αυτά του Ιερέως των Δελφών Πλουτάρχου, μεγαλύνεται. Τα κείμενα αυτά θεωρούνται, και ναι, είναι εύληπτα και πολλοί μελετητές τα προσπερνούν κάπως και προτιμούν την εξέταση των ανωτέρων, δήθεν, φιλοσοφικών πραγματειών. Γι αυτό και ειδικά στον ελληνοκεντρικό χώρο δεν έχουν, εσφαλμένως, και τόσο μεγάλη διάδοση. Αν και υπάρχουν στο έργο του και τέτοια βαθύτερα φιλοσοφικά δοκίμια τα οποία είναι παντελώς άγνωστα και ενδεικτικά αναφέρουμε Περί την εν Τιμαίω Ψυχογονίας τα Πλατωνικά Ζητήματα κ.α. τα οποία και προϊόντος του χρόνου θα κληθούμε να τα αναδείξουμε, όχι φυσικά με σκοπό να τα διδάξουμε, δεν θεωρούμαστε τόσο ικανοί, αλλά, η παρουσίαση τους αποτελεί και μία σημαντική αφορμή να τα μάθουμε και εμείς οι ίδιοι καλύτερα, άλλωστε, η γνωστή ρήση ο διδάσκων δις διδάσκεται αντηχεί διαχρονική και μας προφυλάσσει από εγωιστικές- διδασκαλικές καταβαραθρώσεις.
Βεβαίως λοιπόν και υπάρχουν όπως είδαμε αυτά τα έξοχα και προφανώς δυσκολότερα φιλοσοφικά δοκίμια και στους έτερους φιλοσόφους αλλά και στον ίδιο τον Πλούταρχο, όμως, η λειτουργία των περισσοτέρων κειμένων του Πλουτάρχου, ειδικά στο πρωταρχικό στάδιο μελέτης, είναι εξόχως σημαντικότερη για ένα και κύριο λόγο, επειδή αυτά καταπιάνονται με τις ηθικές-πρακτικές αξίες που θα πρέπει να διέπουν την ψυχή μας προς απόκτηση της πολυπόθητης αρετής. Και φυσικά όχι μόνο δεν πρέπει στείρα να τα μελετάμε αυτά, αλλά, κυρίως, τα βιώνουμε και τα εφαρμόζουμε κατά το δυνατόν περισσότερο. Με αυτόν τον τρόπο και η μεταγενέστερη μελέτη των υψιπετών κειμένων-εννοιών θα καθίσταται πιο ουσιώδης, επειδή, όσο πιο κεκαθαρμένοι ψυχικά και νοητικά είμεθα τόσο αντίστοιχα οι υψιπετής μελετώμενες ιδέες θα γίνονται όχι μονάχα κατανοητότερες αλλά και ενσύνειδες.
Ελάτε λοιπόν να κατανοήσουμε με ποιον τρόπο πρέπει να ακούμε τους φιλοσοφικούς λόγους όλοι εμείς που συχνά πηγαίνουμε σε διάφορες φιλοσοφικής υφής διαλέξεις και να αντιληφθούμε μέσα από το «Περί Ακούειν» πόσο σημαντικό είναι να διυλίζουμε να εξετάζουμε αλλά και να αποφεύγουμε να ερχόμαστε σε επαφή με φαύλα ακούσματα διαφυλάττοντας την ψυχή μας από την κηλίδωση των ακροάσεων αυτών. Ελάτε επίσης να δούμε τι μας λέει στο «Περί αδολεσχίας» για το ποια είναι τα ψυχικά παθήματα των ανθρώπων που μιλούν ασταμάτητα, μπορεί άλλωστε, και πρέπει πάντοτε να το εξετάζουμε, να είμαστε και εμείς από αυτούς. Τέλος, ελάτε να μελετήσουμε στο «Περί Πολυπραγμοσύνης» όπου με την λέξη αυτή εννοούσαν στα χρόνια του Πλουτάρχου τους ανθρώπους που διασπείρουν συνεχώς κακεντρεχείς ειδήσεις και ζουν αποκλειστικώς με το να ενασχολούνται και να κριτικάρουν αδιάκριτα τις ζωές και τις κάθε είδους καταστάσεις των άλλων ανθρώπων, και εάν δεν ανήκουμε και εμείς, μακάρι, σε αυτήν την κατηγορία τότε σίγουρα έχουμε έρθει αντιμέτωποι με τέτοιους ανθρώπους στον κοινωνικό μας περίγυρο. Να αντιληφθούμε δηλαδή γενικότερα πόσο μακριά μας απομακρύνουν όλα τα ανωτέρω εξεταζόμενα από την απόκτηση όχι μονάχα της αρετής, αλλά, δεν μας κατατάσσουν, ούτε καν, στην κατηγορία των έλλογων όντων.

Παρμενίδης – Ιω. Μπουσίου

———————————————————————————————————————————————————–

 

7 ΝΟΕ 2018 ΚΑΙ ΩΡΑ 19:30 Ομιλητής Ευκλείδης Λιθοξόος (Μαθηματικός, ερευνητής, συγγραφεύς)

ΘΕΜΑ: ΣΧΟΛΙΑ ΣΤΗΝ  ΘΕΟΓΟΝΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΟΣΜΟΓΟΝΙΑ (Ο ΜΥΘΟΣ ΚΑΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ)

ΣΧΟΛΙΑ ΣΤΗΝ
ΘΕΟΓΟΝΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΟΣΜΟΓΟΝΙΑ (Ο ΜΥΘΟΣ ΚΑΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ)

Ο Αριστοτέλης αναφερόμενος στον επιφανή αρχηγέτη της φυσικής φιλοσοφίας Θαλή τον Μιλήσιο στα Μεταφυσικά, λέει ότι ο σύγχρονός του Ίππων την ίδια εποχή διατυπώνει την ίδια ακριβώς φιλοσοφία, πλην όμως δεν γίνεται πιστευτός διότι μη αναφερόμενος στους πατρώους θεούς, χάνει την αξιοπιστία του όρκου, ενώ ο Θαλής υπονοεί με το ύδωρ τον ίδιο των όρκο των Θεών, δηλαδή την Στύγα.

ARISTOT. Metaphys. A 3. 983b
εἰσὶ δέ τινες οἳ καὶ τοὺς παμπαλαίους καὶ πολὺ πρὸ τῆς νῦν γενέσεως καὶ πρώτους θεολογήσαντας οὕτως οἴονται περὶ τῆς φύσεως ὑπολαβεῖν• ᾿
Ωκεανόν τε γὰρ καὶ Τηθὺν ἐποίησαν τῆς γενέσεως πατέρας [Hom. Ξ 201] καὶ τὸν ὅρκον τῶν θεῶν ὕδωρ, τὴν καλουμένην ὑπ’ αὐτῶν Στύγα τῶν ποιητῶν [O 37 u. a.]• τιμιώτατον μὲν γὰρ τὸ πρεσβύτατον, ὅρκος δὲ τὸ τιμιώτατόν ἐστιν.

ΕΡΜΗΝΕΙΑ
Υπάρχουν όμως και κάποιοι οι οποίοι από τα πολύ παλαιά χρόνια θεολογούσαν και, αντιλαμβάνονταν την φύση με τον ίδιο τρόπο. Όπως μας παραδίδει ο Όμηρος θεωρούσαν γεννήτορες τον Ωκεανόν και την Τηθύν και όρκο των θεών το ύδωρ, που οι ποιητές αποκαλούσαν Στύγα. Είναι όμως τιμιώτατο (ευγενέστερο) το πρωταρχικό, όπως τιμιώτατος είναι και ο όρκος.

———————————————————————————————————————————————————–

10 ΝΟΕ 2018 ΚΑΙ ΩΡΑ 19:00 Ομιλήτρια Δρ. Άννα Χ. Μαρκοπούλου (Δρ. Επιστημών της Αγωγής)

ΘΕΜΑ: Οι αρετές της ψυχής στον Πλάτωνα

———————————————————————————————————————————————————–

26 ΝΟΕ 2018 ΚΑΙ ΩΡΑ 19:00 Ομιλητής Παναγιώτης Τουρκοχωρίτης (Ερευνητής)

ΘΕΜΑ: Ανάλυση στον Οιδίποδα Τύραννο του Σοφοκλέους

———————————————————————————————————————————————————–


Είσοδος 4 ευρώ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *